Tip na výlet: Málo známy čarovný kút Slovenského raja, z ktorého máte Tatry a Spiš ako na dlani

Daniel Šarga, spolupracovník ahojmama.sk, 22. júla 2020 o 12:00

Slovenský raj ponúka množstvo nádherných túr roklinami po rebríkoch, stupačkách či iných ťažkých miestach, na zdolanie ktorých sa musíte pridržiavať reťazí. Práve táto náročnosť mnohých ľudí od výletu s deťmi často odrádza. Dnes vás ale zavedieme na miesto v Raji, kde to vaši drobci zaručene zvládnu, a odkiaľ budete mať Spiš aj Tatry ako na dlani.

Po zdolaní ferraty sa odkrýva nádherný výhľad.

Foto: Daniel Šarga

Toto miesto Slovenského raja patrí medzi tie menej známe, určite však nie menej krásne. Je to ideálna túra, na ktorú sa môžete vydať s malými deťmi. Pre dospelých nenáročná, pre deti tak akurát primeraná ich schopnostiam. Tí zručnejší dokonca môžu absolvovať aj miniferratu (cesta zaistená oceľovými lanami).

Cieľ: Kamenná osada nad obcou Hnilčík, kam sme sa vybrali s manželkou, sedemročnou dcérou a päťročným synom.

Výhodou tejto trasy je, že si na ňu nemusíte privstať, môžete sa doma v pokoji vychystať i zvládnuť všetky tie bežné činnosti okolo detí. My sme rozhodne neboli ukážkoví turisti, vybrali sme sa z domu až popoludní. Naznačený čas trasy 1:05 hodiny nám stále dával nádej, že to zvládneme tam aj naspäť do troch hodín.

Ďalšou nemalou výhodou tejto túry je pokoj a žiadne davy turistov, keďže ide naozaj o málo známy kút tohto nášho Národného parku.

Občerstvenie po 200 metroch

Nástupné miesto je pod lyžiarskym strediskom v Hnilčíku, ktorý sa nachádza asi 10 kilometrov od Spišskej Novej Vsi, známom ako Ski centrum Mraznica.

Prišli sme tam autom, ale jazdí sem aj autobus. Popod lyžiarsky svah viedla cesta do časti obce Roztoky. Tu sme zaparkovali a z výšky 750 m. n. m. sme sa vybrali po zelenej značke hore.

Syn už na začiatku tradične štrajkoval, takže zásoby z batoha sme povyberali hneď na úvod. Veď prečo by si mal dať tyčinku či vodu až na konci, keď to celé prejde, keď môže hneď po prvých dvesto metroch? Zjavne to však pomohlo, potom sa už solídne rozbehol (rozumej začal pravidelne kráčať) a my s manželkou a dcérou sme sa začali tešiť, že to absolvujeme od začiatku až do konca v plnom počte.

Drevené figúrky v potoku.

Foto: banskaklopacka.sk

Spomienka na spišských baníkov

Už úvod bol veľmi zaujímavý. Uchvátil ma pohľad na penzión Banská klopačka a jeho okolie, ktoré jeho majitelia naaranžovali tak, aby pripomínal zašlú slávu baníkov z tejto časti Spiša. Popri zurčiacom potôčiku sú drevené figúrky, ktoré predstavovali baníkov pri práci. Ťažká práca s banským náradím, ale aj vodné koleso či domáci statok, to všetko malo byť odrazom toho, ako sa tu kedysi žilo. Milé pripomenutie minulosti.

Po zelenej značke sme potom pokračovali cez les a po niekoľkých sto metroch sme sa pristavili pri banskej štôlni Ľudmila. Jej dĺžka je 113 m a ešte nedávno fungovala ako sklad výbušnín. Kto chce nazrieť aj dovnútra, na požiadanie je možná prehliadka.

Prehliadka štôlne Ľudmila sa oplatí.

Foto: banskaklopacka.sk

Nasledovali ďalšie kilometre do mierneho kopca, dokopy tri. Ich prejdenie nám trvalo približne hodinku a pol. Ale to sme si ešte dali 15-minútovú prestávku na rázcestí cyklistických a bežeckých trás a zahrali sa s deťmi skrývačku v lese.

Ferrata za odmenu

Spestrenie túry na záver: rebríky, stupačky a laná, aby deti nezabudli, že sú v Slovenskom raji.

Foto: Daniel Šarga

Zelená značka nás napokon doviedla pod skalnú vyhliadku s názvom Kamenná osada. Posledný úsek bol to, na čo sme celý čas čakali. Ak sme sa chceli dostať až na vyhliadku, museli sme absolvovať maličkú ferratu s rebríkom, oceľovými lanami a husto osadenými stúpačkami. Vlastne nemuseli. Keď sme videli, že deti to majú k lanám predsa len trochu vysoko, našli sme jednoduchšie riešenie. Skalný previs sme obišli dookola po chodníku, ktorý tam zrejme niekto vyšliapal presne pre tento účel.

To všetko vybudovali za pomoci horolezcov zo Slovenského raja manželia Štefan a Janka Poprockí, majitelia spomínaného penziónu Banská klopačka. Aj takto chceli turistom sprístupniť jeden z menej známych kútov Slovenského raja, ktorý leží bokom od najznámejších tiesňav a roklín.

Skala na vrchole.

Foto: Daniel Šarga

„Spočiatku sme mali strach, či ľudia prídu a či sa im bude páčiť. Ukázalo sa však, že ľudia hľadajú tiché miesta, aby si oddýchli nielen od každodenného zhonu, ale aj od iných turistov,“ vysvetľuje Štefan.

Dychberúce výhľady

Nádherné miesto na skale približne 15 metrov nad úrovňou terénu nám na dvoch vyhliadkach vzdialených niekoľko metrov poskytlo výhľady, ktoré mi vyrazili dych. Ako na dlani sme zrazu mali nielen polovicu Spiša, ale aj vzdialenejšie Vysoké Tatry, Belianske Tatry, napravo zasa Levoču so známym pútnickým miestom Mariánskou horou a tiež kopec Branisko s majestátnym Spišským hradom a obcami pod ním. To všetko z výšky 950 metrov nad morom, po necelej hodinke a pol na čerstvom vzduchu!

Dolinka pod vami a panoráma Tatier v pozadí, to všetko po hodinke a pol šľapania.

Foto: Daniel Šarga

Ako sme sa neskôr dozvedeli, Kamenná osada je vlastne bývalá banícka osada. Táto oblasť bola známa dobývaním železnej rudy a medi. Kedysi práve na tomto mieste stáli malé domčeky, ktoré slúžili ako obydlia v letných mesiacoch pre baníkov, želiarov a pastierov. Na zimu potom odchádzali do okolitých obcí. Okolie tohto nádherného miesta dotvárajú skalné diery, tzv. pingy, ktoré sa stávajú útočiskom zvierat, napríklad aj jazvecov. Spomenutá štôlňa Ľudmila aj Kamenná osada sú súčasťou Banského skanzenu v Hnilčíku, ktorého hlavná expozícia je prístupná v obci.

Cesta dolu nám ubehla rýchlejšie ako sme predstavovali. Spolu so zapadajúcim slnkom sme po siedmej večer opúšťali toto krásne miesto pozorujúc ako ľudia vychádzajú zo svojich domčekov, aby si na priedomí čo-to opiekli alebo ugrilovali. V tej chvíli mi napadlo, že by som sa rád pridal.

Tipy na výlety v okolí

1. Spišská Nová Ves – letohrádok Sans Souci, cca 5 km, 1:30 h
Krásne miesto na lúke pri lese v katastri obce Iliašovce. Jeho súčasťou sú miesta na rozkladanie ohňa či obľúbené hojdačky medzi stromami. Kaplnku nechal postaviť v druhej polovici 18. storočia gróf Štefan Csáky s manželkou Júliou a počas posledných rokov sa stala obľúbeným miestom stretávok mladých aj starších zo Spišskej Novej Vsi a okolia. Zo Spišskej sa tam dá prejsť od budovy nemocnice popod Blaumont, dostupné je aj zo Smižian a Iliašoviec.

2. Smižianska Maša – Čingov, cca 3 km, 1:00 h
Obľúbená nenáročná trasa pre peších aj cyklistov, ktorá kopíruje tok rieky Hornád, vhodná aj pre rodiny s deťmi. Začína sa pri odbočke zo Smižian na Košiarny briežok, končí na Čingove. Cestou sa dajú obdivovať meandre Hornádu, aj lúky posiate kvetmi či veveričky na stromoch. Odskočiť môžete na Soviu skalu, peknú vyhliadku nad Čingovom vo výške 564 m.

3. Ďurkovec – Tomášovský výhľad, cca 2 km, 50 min
Niekdajšia obľúbená rekreačná oblasť s chatkami Ďurkovec je dnes síce schátraná, ale každý Spišiak vie, že odtiaľ vedie jedna z ciest na Tomášovský výhľad. Na rozdiel od tej z Čingova je menej frekventovaná. Prakticky neustále sa ide do mierneho kopca, ale finále stojí za to. Skalný výstupok Tomášovský výhľad sa nachádza vo výške 680 m a je právom považovaný za najkrajší výhľad v Slovenskom raji. Je odtiaľ vidieť nielen Vysoké Tatry, ale aj Kráľova hoľa.

4. Pod Grajnárom – Veľká Knola, cca 3 km, 1:20 h
Veľká Knola nie je klasický kopec s vrcholom, ale obrovská lúka s výhľadmi široko-ďaleko. Keďže sa tam neženú húfy turistov, je to ideálne miesto na užívanie si pokoja v lone prírody. Len tak si sadnúť do trávy a dívať sa na Vysoké Tatry je na nezaplatenie. Dostať sa tam dá z viacerých smerov, ale najjednoduchšie a najbližšie je to zo sedla Grajnár.

5. Spišská Nová Ves – Novoveská Huta, cca 5 km, 1:00 h
V tomto prípade ide o nenáročnú cyklotrasu so štartom v Spišskej Novej Vsi v časti Kamenný obrázok a cieľom v Novoveskej Hute, mestskej časti Spišskej Novej Vsi. Bicyklom sa dá krásne vyhnúť hlavnej ceste tak, že zamierite cez Ferčekovce popod Rittenberg po málo frekventovanej lesnej cestičke. Mierne prevýšenie je vhodné aj pre deti.

Spiš má toho veľa čo ponúknuť, nudiť sa tam rozhodne nebudete.

Pozor, letná súťaž!
Hrajte vo veľkej letnej súťaži denníka Pravda o peniaze a ceny v hodnote 400 eur. Hrať môžete na tomto odkaze. Prajeme vám veľa šťastia.

Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených