Užitočná, ale i škodlivá elektronika. Šesť jej najhorších dopadov na život detí

Patricia Poprocká, 21. novembra 2023 o 06:43

Pre deti je to zábava, pre rodičov zas istota „zaručeného oddychu“ od potomkov. Obrazovka telefónu či tabletu však zďaleka nie je to pravé, nad čím by mali tráviť deti svoj voľný čas. Digitálne technológie majú celý rad negatívnych dopadov, tu je ich prehľad v kocke.

Ťuk, ťuk a som v inom svete...

Foto: shutterstock.com

Isteže, bez digitálnych zručností sa dnes človek (ani dieťa) nepohne, a nemá ich ako získať než v digitálnom priestore. Je však nesmierne dôležité strážiť si čas, ktorý tam strávime, v tomto prípade najmä naši potomkovia. Pre mnohých rodičov nie je nič pohodlnejšie než dať dieťaťu do ruky telefón či tablet, ak potrebujú pokoj na svoju prácu či relax alebo „zabaviť“ dieťa v nejakej čakárni či počas cesty. Je to však zlý návyk. Rada odborníkov znie: Nenechávajte deti s elektronikou dlhšie než hodinu-dve denne, aj to len na aktivity, ktoré sú pre ne užitočné, teda napríklad na to, čo potrebujú do školy.

Pri nadmernom čase strávenom v digitálnom priestore sa prejavujú negatívne dopady na osobnosť dieťaťa. A to:

Zhoršené komunikačné schopnosti

V online svete stačí jedno ťuknutie, vybrať ten správny emotikon, prípadne nejakú skratku. Ak však má dieťa potom v priamom kontakte z očí do očí opísať svoje pocity bez pomoci elektroniky, súvisle a zrozumiteľne sa vyjadrovať, čosi vysvetliť, rozširovať slovnú zásobu, ide to ťažko. Ako všetko, čo človek zanedbáva, resp. nerozvíja.

Ťažšie zvládanie konfliktov

V digitálnej sfére je oveľa ľahšie vyjadriť negatívny postoj a agresivitu voči iným, častokrát v anonymite alebo pod pseudonymom, upozorňuje detská psychologička Michaela Artemiou. V skutočnom svete je však už všetko iné, treba tam svoje postoje vysvetliť, vypočuť druhú stranu, pokúsiť sa nájsť riešenie. Tlačítko „vypnúť“ či „zablokovať“ v tomto prípade nefunguje.

Potlačená schopnosť empatie

Čím viac pozeráme na násilie, utrpenie, tým samozrejmejšie sa nám zdá, najmä z bezpečia a pohodlia svojho domova. Deti, ktoré sa s ním stretávajú v digitálnom priestore, si nedokážu uvedomiť, čo to znamená v tom skutočnom. Zašliapnutie, úder do tváre alebo tvrdý dopad z výšky, po ktorom sa digitálny hrdina otrasie a ide ďalej, má so skutočnosťou pramálo spoločné. No ako to má vedieť dieťa? Pohľad na obrazovku, kde je to prezentované ako samozrejmosť, ho to nenaučí. Platí to aj opačne. Iné je pozerať napríklad na roztomilé mláďatko na obrazovke, iné je držať ho v náručí alebo pozerať naživo, ako si pestuje vzťah s matkou či spoznáva okolie. Úplne iné.

Zhoršené nadväzovanie vzťahov v reálnom živote

„Deti môžu nadobudnúť presvedčenie, že digitálna komunikácia môže nahrádzať osobné interakcie a prirodzené formy komunikácie. To však môže viesť k oslabeniu sociálnych väzieb a schopnosti porozumieť emocionálnym prejavom, pretože chýba osobná interakcia, nonverbálna komunikácia a sociálne učenie. V neposlednom rade – pre niektoré deti a mladých ľudí – sa digitálny svet môže stať dominantnou formou komunikácie a zábavy, čo môže viesť až k závislosti a následne izolácii od skutočných medziľudských vzťahov,“ výstižne vysvetľuje Michaela Artemiou.

Zhoršená fyzická kondícia

Digitálny svet sa hýbe, my však nie. Sedíme hľadiac na obrazovku, jediný pohyb je ten, ktorým sa dotýkame obrazovky, prípadne meníme polohu na gauči či v kresle. Alebo si ideme zobrať do kuchyne niečo pod zub. Skutočné hry, kde je človek nútený skutočne žiť, hýbať sa, učiť sa novým zručnostiam, ten obrazovka nikdy nedokáže poskytnúť.

Problémy so spánkom

Žiarenie z obrazovky negatívne vplýva na kvalitu spánku i na schopnosť zaspať. Odborníci preto odporúčajú nevystavovať dieťa aspoň hodinu-dve pred spaním.

Prínosy technológií a vhodné hry

Technológie vystavujú deti veciam, ktoré každodenne nevidia, a tým rozširuje ich obzory. Digitálny svet prináša jednoduchší a rýchlejší prístup k dôležitým informáciám, rozvoj technických zručností či možnosť komunikácie na diaľku.

Ak však ide o oddych, v tomto prípade sú určite vhodnejšie hry „naživo“. Napríklad spoločenské či kartové, kde ľudia priamo komunikujú a upevňujú si vzťahy. Ešte lepšie sú pohybové hry vonku – klasická naháňačka, skrývačka či loptové. „Rodičia môžu motivovať deti k iným ako digitálnym aktivitám tým, že im ponúknu a podporujú v iných rôznorodých možnostiach záujmov, ako sú šport, umenie, hudba ale aj iné hravé aktivity. Dôležité a pre deti motivujúce je aj vytváranie rodinných aktivít a zážitkov,“ odporúča Michaela Artemiou.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Školák - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >