ROZHOVOR Katka Koščová: „Syn má fantastickú triednu, je voči nemu snáď trpezlivejšia ako rodičia.“

Gabriela Bachárová, 15. októbra 2022 o 05:00

„Školstvo na Slovensku sa pomaličky posúva, ako mama dieťaťa v predškolskom veku a prvostupniara by som však bola rada, ak by sa zmeny diali rýchlejšie,“ vraví obľúbená speváčka Katka Koščová. Stav našich škôl jej leží na srdci a aj preto prijala ponuku stať sa ambasádorkou ocenenia Učiteľ Slovenska.

Speváčke Katke Koščovej záleží na slovenskom školstve.

Foto: Patrik Minar

Utkvel vám v pamäti výnimočný učiteľ, či už na základnej, strednej alebo vysokej škole, ktorý vás pozitívne ovplyvnil, prípadne ste obdivovali jeho pedagogické schopnosti?
Samozrejme. Niekoľko. Na „základke” som mala úžasnú triednu pri prechode z prvého na druhý stupeň a fantastickú dejepisárko-slovenčinárku, na strednej som mala veľmi rada moju angličtinárku a dejepisárku. Na vysokej škole sa tiež našlo niekoľko skvelých pedagógov, ktorí ma formovali.

Aký predmet bol počas študijných rokov váš najobľúbenejší a zohrala v tom úlohu aj osobnosť učiteľa?
Jednoznačne dejepis. Keď sa pozriem na svoju predchádzajúcu odpoveď, tak si vravím, že to určite súviselo aj s osobnosťou učiteľa. Mala som rada náuku o spoločnosti, literatúru a neskôr aj angličtinu. Pri angličtine na gymnáziu to vyslovene súviselo s výbornou učiteľkou.

Čo sa vám v škole najviac páčilo a čo naopak menej alebo vôbec nie?
Ja som zameraná úplne humanitne, bavili ma teda všetky humanitné predmety a dosť som flákala tie prírodné. Mala som pocit, že matematike a fyzike jednoducho nestačím. Dnes mi dochádza, že to bolo nielen prístupom mojím aj pedagógov, ale aj štýlom učenia týchto predmetov.

Zmeny v školstve sa dejú, ale príliš ležérnym tempom.


Myslíte, že sa slovenská škola posúva rokmi dobrým smerom, čo sa týka kvalít pedagógov, učebných osnov, metód vyučovania alebo ešte stále vidíte rezervy?
Je tu množstvo rezerv, samozrejme, ale zasa musím uznať, že sa to aj pomaličky posúva, len tempo mi príde až príliš ležérne. Už len to, že dnes máme aspoň sčasti na výber a existujú aj alternatívne školy alebo školy, ktoré sa snažia o individuálny prístup k žiakom, je dobré znamenie. Keďže mám jedno dieťa v predškolskom veku a jedno prvostupniara, bola by som rada, ak by sa tie zmeny diali rýchlejšie.

Ako ste spokojná so školou, ktorú navštevuje váš syn? Má dobrých pedagógov?
My to vieme porovnať, keďže Adamko v prvom ročníku chodil na inú školu a ten prístup je jednoznačne úplne iný. Adam má momentálne fantastickú triednu, ktorá ho má rada. Niekedy toto stačí. Okrem toho je nesmierne trpezlivá, mám pocit, že viac ako my rodičia, má pochopenie pre jeho špecialitky, je vtipná, krásne pracuje s celou triedou. Mám pocit, že deckám je v jej triede vyslovene dobre, že sa tam cítia vítané, pochopené, že tam patria.

Ako by mal vyzerať ideálny učiteľ, akými vlastnosťami by mal disponovať?
V prvom rade si myslím, že by mal mať rád svoju prácu. To je dobrý odrazový mostík. A bolo by veľmi fajn, ak by disponoval vlastnosťami, ako sú láskavosť, empatia, humor, asertivita, kreativita, flexibilita, trpezlivosť. Ak by bol demokraticky zmýšľajúci a chápal, vnímal a akceptoval individualitu detí. Taký, čo podporí zmysel pre spravodlivosť a poctivosť, buduje v triede vzťahy. Prehnala som to s ideálom?

Záleží mi na slovenskom školstve

Prečo ste prijali ponuku stať sa ambasádorkou ocenenia Učiteľ Slovenska?
V prvom rade je to pre mňa česť. Veľmi si vážim prácu všetkých ľudí, ktorí sa snažia zlepšiť stav školstva na Slovensku. Už roky obdivujem aktivity CEEV Živica (organizátora súťaže) a som veľmi rada, že sa o učiteľoch a ich dôležitosti hovorí v pozitívnej konotácii. Táto cena má inšpirovať a ak sa naozaj inšpirujú ďalší a ďalší učitelia a ak budú inšpirovaní ich žiaci či rodičia, tak je to obrovské šťastie pre nás všetkých. Potrebujeme vedieť o dobrých a láskavých učiteľoch, ktorí ľúbia to, čo robia. Potrebujeme tú dobrú správu poslať do sveta.

Foto: Patrik Minar
Poznáte učiteľa, ktorého by ste sama do súťaže nominovali?
Jednoznačne áno. A dvoch som už aj nominovala.

Môže súťaž Učiteľ Slovenska niečo v slovenskom školstve naozaj pozitívne zmeniť?
Ja verím, že áno. Aj keď ja sama mám veľmi ambivalentný postoj k súťažiam, najmä takým, kde bývajú aj porazení. Toto je však úplne iné, tu sa oceňuje, nik neodchádza s dlhým nosom. A povolanie učiteľ je nesmierne významné, no mám pocit, že v našej spoločnosti nie úplne docenené. O to je dôležitejšie skvelých a inšpiratívnych učiteľov povzbudiť, poďakovať im. Hovoriť o nich, dať im hlas, nech sa nesie celou našou krajinou. Potrebujeme dobré správy, potrebujeme ľudí, ktorí nám dajú nádej, ktorí nás môžu svojím príbehom a vzorom posúvať. Ľudí, ktorí dajú pozitívny príklad a ktorými sa hádam budú inšpirovať ďalší a ďalší.

Čo nového chystáte v hudobnej oblasti? Môžete prezradiť našim čitateľom?
Momentálne sa pripravujeme na naše autorské koncerty, po covide sa zvoľna rozbiehame, v decembri nás čakajú vianočné koncerty a na jar by sme radi pripravili koncerty s jednou krásnou spoluprácou, ale ešte netuším, či sa to podarí, takže zatiaľ len takto opatrne.

Nominovať pedagogičku alebo pedagóga do piateho ročníka ocenenia Učiteľ Slovenska, ktoré organizuje CEEV Živica a Komenského inštitút, môže ktokoľvek. Stačí do 6. novembra vyplniť formulár na https://ucitelslovenska.sk/zapoj-sa/nominuj/. Učiteľa Slovenska 2022 vyberie odborná porota. Viac informácií o ocenení na www.ucitelslovenska.sk.





Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených

Prihláste sa



Slávni - ďalšie články

Ďalšie články v rubrike >