Oázy ticha. Tri nádherné a málo navštevované kúty Tatier, pozýva znalec, autor turistických máp Oto Rozložník

Patricia Poprocká, 10. júna 2022 o 05:07

Nádherné výhľady, panorámy a ticho, aké v meste nenájdete. Tatry majú čo ponúknuť každému, aj s malými deťmi si tu môžete urobiť fantastické túry. Dnes prinášame tipy na tri nenáročné, ale krásne trasy, ktoré bez problémov zvládnete aj s bábätkom. „Málo navštevované, skutočné oázy ticha,“ vraví Oto Rozložník, znalec Tatier, skúsený turista a autor turistických máp Vysokých Tatier a Slovenského raja.

Tatry sú Tatry. Jedinečné. A to svoje si tam nájde každý.

Foto: TASR

Vydajme sa teda s ním do Bielovodskej doliny, k Zadným Meďodolom či Jamskému plesu. Tu sú trasy, ako ich Oto Rozložník odporúča.

Bielovodská dolina

Je na vás, kam až zájdete a ako dlho sa v nej zdržíte. Bielovodská dolina je naozaj rozľahlá, má sedem kilometrov a jej dolnú časť pretína slovensko-poľská štátna hranica. Názov prevzala od svojho potoka – Bielej vody. Prejdite sa v nej po stopách goralov, ktorí tu už v 18. storočí mali svoj pastiersky terén. Od parkoviska na Lysej Poľane, vedľa budovy starej colnice zabočte doľava a vydajte sa po modrej turistickej značke oproti toku Bielej vody. Je to pohodlná lesná cesta bez väčšieho stúpania až na veľkú Bielovodskú poľanu s lesovňou TANAP-u. Okolo cesty je dosť prístreškov na oddych. Oplatí sa dôjsť až na koniec, odmenou je impozantný pohľad na steny Bielovodskej veže a masív Mlynára. Cesta je vhodná dokonca aj pre bicykle. K autu sa vraciate tou istou cestou, čiže dĺžka trasy je len a len na vás.

Dolina, dolina, aká si mi dlhá... A nádherná. Bielovodská.

Foto: Ján Slivinský

Zadné Meďodoly

Opäť krásna turistická cesta vedúca pod úchvatnými zrázmi západnej časti Belianskych Tatier. Prejdete aj časťou Javorovej doliny, no z nej sa zakrátko oddelíte. Trasa začína uprostred obce Javorina pri autobusovej zastávke. Odtiaľ sa ide priamo hore cestou vedľa ochranného obvodu TANAP-u, po modrej turistickej značke spoločne zo zelenou do lesa. Tadiaľ popri riečke Javorinka prejdeme pohodlne až k rázcestiu, kde nás vpravo opúšťa zelená turistická značka a pred nami sa otvára panoráma Zadných Meďodolov. V závere je Kopské sedlo. Návrat tou istou cestou, naozaj nádhera!

Kopské sedlo pod Jahňacím štítom. Ovce tam dnes už neuvidíte, vzácna fotografia pochádza z povojnových čias.

Foto: archív Ota Rozložníka

Jamské pleso

Štartujeme na turisticky frekventovanom Štrbskom plese, ale aj odtiaľ možno zájsť na odľahlé tiché miesta. Na rázcestí pred liečebňou Solisko sa vyberieme lesnou cestičkou po červenej turistickej značke smerom na Podbanské. Z chodníka je krásny výhľad do Popradskej kotliny. Asi po pol hodine prídeme k odbočke do Furkotskej doliny, kde vedie žltá turistická značka. Tam však neodbočíme, pokračujeme ďalej po červenej až k Jamskému plesu, kde je prístrešok a lavička na oddych. Od odbočky by to malo trvať zhruba pol hodiny, prirátajte však ešte prestávky na fotenie, občerstvenie a poodobne. Zvlášť ak idete s deťmi. Aj v tomto prípade je návratová trasa rovnaká, čiže otočiť sa môžete v prípade potreby kedykoľvek.

Pridajte komentár

táto funkcia je len pre prihlásených